Thursday, June 11, 2009

Tawaran


Sewaktu keluar dari bilik mandi, dia sudah menyediakan dua keping lampin pakai buang berlainan saiz di atas tilam.
"Ummi tukarkan Aufa, adik Afrah biar kakak yang tukarkan," dia menawarkan diri.
"Kakak pandai ke?" Saya menyoal.
"Ummi ajarlah," jawabnya bijak.
"Lain kali biar kakak saja yang tukarkan lampin adik Afrah ye Ummi..." Dia memohon keizinan untuk menjalankan tugasan itu seterusnya selepas ini...

Selesai menguruskan mereka, saya bersiap-siap untuk membaringkan badan. Hasrat hati mahu cepat melelapkan mata.Merehatkan fikiran.
"Ummi sakit belakang? Meh kakak urutkan," sekali lagi dia menawarkan diri.

Dalam sekejapan dua kali dia membuka tawaran. Adakah dia menginginkan sesuatu daripada saya? Melakukan perkara ini supaya dia diberi 'upah' mengikut kehendaknya?
Saya tidak fikir begitu kerana sebelum ini jika berhajat sesuatu, dia tidak berbuat seperti ini. Dia akan terus menyuarakan apa mahunya tanpa membuat tawaran terlebih dahulu.
Saya yakin dia ikhlas. Saya juga yakin anak ini sudah mula memahami lelah Ummi setiap malam bila pulang dari pejabat.

"Tak apa lah. Ummi mengantuk sangat. Esok sajalah kakak urut Ummi ok."
"OK," jawabnya ringkas.

Saya kemudian mengucup pipi setiap seorang. Dia menyoal lagi...
"Kenapa mesti cium semua orang?"
"Itu tandanya sayang Ummi pada semua anak-anak Ummi adalah sama."
"Ooooo...." dia puas hati.

Selamat malam suami! Selamat malam anak-anak! Moga esok masih ada kesempatan untuk kita terus berkasih sayang....

3 Comments:

At 9:27 AM, Blogger Nina Suria said...

Salam Linda, wah kakak dah besar, cepatnya masa berlalu. Akk lompat dari rumah kak Sri ;)

selamat ulang tahun

 
At 5:52 PM, Blogger Nina Suria said...

Salam 25Ramadan Linda, beraya kat kampung eik, salam buat mak. Berhati2 memandu ye.

Salam aidilfitri dari akk n famili

 
At 3:58 PM, Anonymous en_me said...

sweetnyerr..

 

Post a Comment

<< Home