Thursday, November 30, 2006

Air mata


“Uwannnnn…
“Haniyyaaaaa…
“Abahhhhh…”

Saya seka air matanya yang menitis. Saya pujuk dia. Supaya dia memberhentikan tangis.

Sedang air mata sendiri berusaha untuk disekang dengan kekuatan yang getis.

Penerbangan AK797 yang membawa suami, ibu dan anak saya pulang ke tanah air berlepas jam 6.00 petang, kelmarin. Dan kami berdua perlu tabah meniti hari-hari seterusnya tanpa mereka buat seketika. InsyaAllah kami berpisah untuk bertemu semula!

Di rumah, selesai solat Maghrib, sewaktu mahu ke dapur menyiapkan makan malam untuknya, dia memimpin tangan saya ke bilik tidur neneknya.

“Ummi… Uwan?”
“Kan Uwan dah balik kampung…”
Dia termenung. Mungkin mengingat kembali saat perpisahan di airport.

“Uwan balik kampung. Abah balik kampung. Haniyya balik kampung.” Dia bersuara seolah menerangkan kepada saya pula.

Ya Rabb…
Suburkanlah kekuatan dalam jiwa anakku
Semarakkanlah ketabahan dalam kalbunya

Ya Rabb…
Lindungilah kami
Lindungilah keluarga kami
Peliharalah hati kami
Yakinilah kami
‘Perjuangan’ ini punya hikmah besar yang tersembunyi!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home